Dobogókő - Prédikálószék - Vadálló-kövek - Dömös

Legalább 20 éve, hogy először jártam erre. A Prédikálószék és Vadálló-kövek a Pilis és Visegrádi-hegység azon kultikus helyszínei közé tartoznak (Rám-szakadék, Holdvilág-árok, Vörös-kő, stb.), amelyeket vétek kihagyni. A túra nem könnyű, de gyakorlott természetjáróknak nem okoz gondot a bejárása. Felkészültség és vérmérséklet kérdése, hogy melyik irányban járjuk végig az útvonalat. Aki fél a sziklás helyeken lefelé ereszkedni, azoknak lentről, Dömösről ajánlom az indulást, viszont a nagy szintkülönbség miatt kiegészítő tüdő használata javasolt. Bár a Vadálló-kövek szakasz nem életveszélyes, kisgyerekkel eljönni ide eléggé felelőtlen dolog.

***

A dobogókői busz végállomásától a P jelzésen indultunk el, az aszfaltos út bal oldalánál haladó turistaúton. Megkerülve egy adótornyot, a hegygerinc végében balra tér le a jelzés, amely 300 méter ereszkedéssel visz le a Király-kúti-nyereghez. Ezen a szakaszon érdemes eldönteni, hogy izzasztó emelkedőn megyünk fel a szemközti hegyre, vagy egy kicsit több sétával a könnyebb emelkedőt választjuk. Ha a meredekebb út mellett döntünk, akkor haladjunk tovább a P jelzésen le a nyeregbe, majd onnan fel a Hármashalál nevű gerinc tetejére. Mi a "nyugdíjas verzió mellett döntöttünk, ezért amikor a Dobogókőről levezető P jelzésen elértük az első aszfaltos utat, azon balra fordulva sétáltunk a Király-kúti-nyereghez.

Az út egy elágazás után - amely Pilismarótra vezet - határozott jobb fordulót vesz, ezen sétálva haladjunk tovább úgy 300 métert. Az út bal oldalából kiágazó második murvás utat keressük meg, ezen juthatunk fel a gerincre, és itt érjük el újra a P jelzést is.

Bő 2 km séta vár ránk a gerincen több helyen szép kilátással, és egy rövid szakaszon meredek emelkedővel.

A prédikálószék. Az előző bejegyzésben már mutattam a kilátást, ezért itt most két fekete-fehér fotóval illusztrálom a helyszínt. Itt valamikor egy magasles volt, aminek már nyoma sem található, viszont van egy-két pad asztallal, így pihenésre és uzsizásra alkalmas a hely. Ha kipihentük magunkat, haladjunk tovább a már megszokott P jelzésen.

Néhány perc elteltével megpillanthatjuk a Vadálló-kövek nevű sziklaképződmény felső szikláit. Az előző posztból már kiderült, hogy kemény terep ez a hely, abban sok "mászós-ereszkedős" képet mutattam. Aki szeret fényképezni, az készüljön fel a lélegzetelállító látványra. Fotós szempontból is jelent némi kihívást a hely, érdemes extra széleslátó optikát hozni, napos időben az erős kontraszt miatt pedig szükség lehet HDR technikára, a távlati pára miatt pedig polárszűrőre is. A gerincen sorakozó sziklákat jellemzően Dobogókő felől süti a nap, ezért a másik oldaluk az ott lévő erdő miatt erősen árnyékos marad. Nálam ezen a szakaszon szinte minden téma expozíciósorozattal készült, hogy a nagy fény-árnyék kontraszt miatt minél több részlet maradjon meg a felvételeken. Jellemzően 5 képes sorozatokat készítettem, de volt, ahol 7 képre volt szükség a részletek visszaadásához (pl. a nyitókép). Végül nem minden expozíciósorozatból készült HDR fotó, volt ahol szimplán a legtöbb részletet tartalmazót választottam ki a sorból. Ami az utómunka során a legnehezebb volt, hogy a HDR képek karaktere ne lógjon ki a normál képek karakteréből. Nagy önmérsékletre volt szükségem, nehogy túlzásokba essek, de talán sikerült.

Aki esetleg még nem járt itt, az ne úgy képzelje el a helyet, hogy kényelmes turistaút vezet a sziklák körül. Többnyire a sziklákon kell ereszkedni lefelé, ösvény csak szakaszokban található. A szikláknak nevük is van, pl. Árpád trónja, Felkiáltójel, Függőkő, Bunkó, Szélestorony, Nagytuskó. Ezen a szakaszon könnyű elveszíteni a jelzett utat, és hamar egy meredek szikla tetején találhatjuk magunkat, ahonnan elég veszélyes lehet a leereszkedés, ezért legyünk nagyon óvatosak.

Amikor elhagytuk az utolsó nagy sziklaképződményt is, még nem lélegezhetünk fel, ugyanis még előttünk van egy térdremegtető sziklás lejtő. Ha ezen is túl vagyunk, haladjunk tovább a már megszokott jelzésen, amely kivezet minket egy aszfaltos útra, az pedig egyenesen Dömösre visz minket.

Ha még nem láttad, nézd meg a túra során rólunk készült képeket a küzdelmeinkről, és az itt készült mobilos videót egy későbbi, Indafotós túráról. A felvétel eléggé gyalázatosra sikerült, de azért remélem jó adalék a túrához.