Túra a piliscsévi Fiú-barlanghoz

Piliscsévról rengeteg turistaút visz a Pilis különböző területeire. A mai túrán a csévi Legény-barlanghoz megyünk, végig jelzett turistaúton. Az útvonal könnyen járható, csak kisebb szakaszokon találtam meredekebb, de még mindig jól járható szakaszokat, hossza kb. 9 km. A legkritikusabb szakasz közvetlenül a barlang előtti 50 méter, ez morzsalékos, meredek, köves keskeny ösvény és nem mindig járható.

***

A túra kiindulópontja természetesen Piliscsév, a település központjától, a templomtól induló K jelzés, amely egyben az országos Kéktúra része is. Némi gyaloglás után elhagyjuk a települést és egy balra leágazó, enyhén emelkedő úton feljutunk a Vad-föld elnevezésű domboldalra.

Megművelt terület szélén járunk, láthatóan homokos talajon. A közeli erdőben fakitermelés folyik, ezért itt gyakran találkozhatunk favágókkal, vagy a kivágott rönköket szállító teherautókkal. Ahogy egyre feljebb jutunk, az út is meredekebb lesz kissé, ráadásul a nyári hőségben tikkasztó meleg tud lenni ez a terület, ezért érdemes a reggeli órákra időzíteni ezt a szakaszt.

Időnként elhagyunk egy-egy magaslest is, és a dobra felérve érdemes megfordulni és időzni egy keveset, mert pazar kilátás nyílik az alattunk fekvő szántóföldekre.

Nyáron a dombtetőn rengeteg mezei virág nyílik, érdemes itt egy kicsit megpihenni. Nem árt óvatosnak lenni, ha kicsit letelepszünk a főbe, mert itt is sok a kullancs, amint az a fenti képen is látható. A terület bővelkedik vadállományban (nem véletlen kapta a Vad-föld elnevezést), ezért mindenfelé őzek, szarvasok és vaddisznók nyomait láthatjuk.

A mezőről nemsokára az erdő széléhez érünk, és egy elkerített terület mellett haladunk. Itt fel is érünk a túra ezen szakaszának a legmagasabb pontjára, ahol a K jelzés elhagyja az erdőgazdasági utat és balra bevezet egy kellemesen hűs erdőbe. Itt a nyeregnél található a Szent Péterfa, jellegzetes gyökereivel. Ezután vigasztalásképp egy kicsit lefelé ereszkedünk és nemsokára Klastrompusztához érkezünk. Pontosabban, most nem megyünk be a kis településre, hanem még előtte jelzést váltunk egy kis tisztáson. Jobbra haladunk tovább a P jelzésen. Ottjártamkor ez a jelzés még nem volt felfestve, csak a frissen festett fehér alapja volt látható az elágazásnál. 500 méter emelkedő után elérünk egy újabb elágazást, keresztben a P  útvonala halad (ide térünk vissza a barlangok megtekintése után), és ha egyenesen tovább megyünk, eljutunk a Legény-, és Leány-barlanghoz. Először még normál erdei úton sétálunk felfelé úgy 50 métert, majd az ösvénnyé keskenyedő út kétfelé ágazik. A bal oldali a Leány-barlanghoz vezet egy erősen görgeteges és meredek ösvényen, a jobb oldali pedig hasonló terepen a Legény-barlanghoz. Erre a részre csak akkor merészkedjünk, ha biztonságosnak érezzük az ösvényt, mert mindkettő igen meredek, görgeteges, könnyű a szakadékba csúszni. Kétszer jártam ezen a túraútvonalon és először még fel tudtam menni az egyik barlanghoz, de a második túra előtti felhőszakadás annyi morzsalékot hordott az ösvényre, hogy ekkor már tíz méter után feladtam.

Páratlan kilátás a Legény-barlangból.

Ha mégis sikerült feljutni a barlangokhoz akkor bámészkodás után térjünk vissza az utolsó elágazásig (ahol korábban keresztezte utunkat a P jelzés) és balra elfordulva juthatunk vissza Piliscsévre.
500 méter megtétele után egy széles erdészeti utat keresztezünk, itt halad a S jelzés és a sárga színű Mária zarándokút. Ezen a ponton két választásunk lehet. Vagy tovább megyünk a P  jelzésen és egy keskeny nehezen áthatolható bokros úton jutunk vissza az település határába, vagy balra kanyarodunk a S jelzésen, majd egy rövid szakasz megtétele után  jobbra a S● jelzést követve a Basina-völgyben.

Ha ez utóbbit választjuk, akkor érintjük az Eszperantó-forrást is. Itt megpihenhetünk, és némi fizikai munka árán vizet is pumpálhatunk a kútból. (Ha ez még nem lenne elég, egy lépcsősoron elindulva eljuthatunk a Csévi-barlanghoz.)

Ha kipihentük magunkat, induljunk tovább. Úgy negyedóra séta után kijutunk az erdőből és elérjük a csévi pincéket. Érdemes itt szétnézni, van bőven látnivaló. Nem csak egy sor pince található itt, hanem egy kisebb falura való. Ha már mindet megnéztük, induljunk tovább a murvás úton a templomhoz, túrán kiinduló pontjához.